RELATIF: Majalah Maya Terbaik . Berita . Rencana . Wawancara . Foto . Paparan Eksklusif . Sebuah Karya Ilmiah dan Akademik . Berita dan Rencana Mencakupi Pelbagai Bidang . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Khamis, 30 Jun 2016

Kasihanilah Daku


KASIHANILAH DAKU

PASIR MAS, KELANTAN: Siapa yang tidak berasa sedih apabila isteri yang dicintai dan anak yang dikasihi telah meninggal dan kini dia hanya mempunyai seorang anak saja. Bahkan, dia juga berasa sunyi apabila hidup seorang diri dalam sebuah rumah uzur, buruk dan hampir roboh, hanya menunggu masa dan ketikanya saja untuk ranap. Sementelah pula, dia tidak lagi dapat melakukan kerja-kerja yang pernah dilakukan ketika zaman mudanya disebabkan masalah kesihatan yang dihadapinya.

Dia kini sekadar dapat duduk dan baring saja, namun untuk bangun dan berjalan sebagaimana zaman mudanya, dia tidak lagi berdaya. Dia juga agak hairan, secara tiba-tiba dia diserang lumpuh yang menyebabkannya tidak mampu untuk bangun. Dia kini hanya memperolehi bantuan sumbangan serba sedikit dari seorang anaknya termasuk dari jiran-jiran dan orang-orang kampung berkenaan yang prihatin terhadapnya.

Ketika ditemui Wartawan RELATIF, Azmi Mohd. Salleh, Awang bin Senik atau Abe Awang, 65, dari Kampung Bakong, Pasir Mas, Kelantan berkata, dia berpindah dari kediaman asalnya di kampung yang sama sejak tiga tahun lalu.

Semasa zaman mudanya, dia hanya bekerja kampung sebagai petani yang mengerjakan sawah padi. Pada ketika itu, dia sering memperolehi pendapatan yang agak baik iaitu kira-kira RM5,000 sebulan. Malah katanya, jika pasaran padi tidak begitu memberangsangkan, dia hanya kadang-kadang memperolehi pendapatan kira-kira RM4,000 atau kurang dari itu. Namun, lazimnya perolehan pendapatan yang diperolehinya hasil mengerjakan sawah padi adalah sebanyak RM4,000 sebulan.

Selain dari mengerjakan sawah padi, dia tidak melakukan kerja-kerja lain yang dianggap tidak sesuai dengannya apatah lagi dengan usianya itu, dia tidak mungkin dapat melakukan kerja selama-lamanya.

Katanya lagi, dalam masa mengerjakan sawah padi dia mempunyai beberapa ekor lembu. Namun, disebabkan masalah yang dihadapinya apatah lagi perlukan belanja, kesemua lembu-lembunya itu terpaksa dijual.

Dia hanya bekerja sebagai petani hanya dalam tempoh itu berikutan dia mengalami masalah kesihatan yang tidak mengizinkannya untuk bekerja membanting tulang yang lebih teruk sebagai petani.

“Pakcik berhenti mengerjakan sawah padi ketika usia 20 tahun. Sejak tempoh itu, pakcik hanya mampu terlantar sebagaimana sekarang”, ujarnya kepada Wartawan RELATIF.

Masalah kesihatan yang dialaminya ialah dia tidak dapat berjalan (lumpuh) seluruh tubuh. Akibat daripada penyakit berkenaan, dia tidak lagi dapat berjalan dan melakukan aktiviti lain sekalipun untuk membersihkan halaman rumahnya yang dipenuhi daun-daun kayu yang gugur setiap kali angin bertiup.

“Pakcik mempunyai dua anak saja, salah seorang telah meninggal. Pakcik sekarang hidup seorang diri. Isteri pula telah meninggal sejak setahun lalu”, katanya yang kini mempunyai seorang anak perempuan tetapi telah berkeluarga.

“Walaupun anak perempuan pakcik tidak tinggal bersama, namun anak pakcik itu tidak pernah mengabaikan pakcik yang ada di rumah ini”, ujarnya dengan nada sedikit sedih sambil menyapu wajahnya tanda beliau menangis ketika itu.

Berikutan mengalami masalah penyakit lumpuh itu, dia tidak lagi dapat mencari pendapatan sendiri dari dari kerjanya sebagai seorang sebagai pesawah padi seperti dulu. Beliau yang telah kematian isteri pada tahun lalu kini hanya berharap kepada bantuan dan sumbangan kerajaan seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) semata-mata untuk meneruskan hidupnya.

Ditanya, adakah cukup dengan bantuan sebanyak itu dalam tempoh sebulan itu. Dia menjelaskan, tentunya bantuan BR1M akan diperolehi pada bulan yang berikutnya nanti.

Selain itu katanya, dia turut menerima bantuan serba sedikit dari anak dan cucunya dalam jumlah antara RM50 dan kadang-kadang RM100.

Membicarakan tentang hari raya pula, lazimnya setiap hari raya dia dapat sumbangan dari jiran-jirannya dan orang-orang datang berkunjung ke rumahnya. Dari sumbangan itulah dia berbelanja secara ala kadar dan berjimat-cermat.

Justeru, dari bicaranya, penduduk kampung berkenaan memang mengetahui dia mengalami penyakit tersebut dan tidak pernah menyisihkannya. Kerana itu, dia sering juga menerima tetamu yang datang menziarahinya semata-mata bertanya khabar tentangnya yang hidup seperti itu yang tidak lagi dapat melakukan kerja sebagaimana beliau di zaman remajanya.

Awang bin Senik atau Abe Awang.

Awang Senik ketika diwawancara Wartawan RELATIF di kediamannya.



Beginilah keadaan rumahnya yang uzur, sunyi dan menunggu masa untuk roboh.

Tonton Video:
1. Siar.TV: Siri 04 - http://siartv-04.blogspot.com

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan